Aktualności

Powrót

Umiejętności komunikacyjne

03 Listopad 2020

Umiejętności komunikacyjne posiada, jak by się wydawało, każdy, kto potrafi mówić. Bo przecież komunikacja to rozmowa, tak?
Jednak czy rzeczywiście potrafimy prowadzić rozmowę? 🤔
Między innymi w tym, jak prowadzone są rozmowy, możemy dopatrywać przyczyn powstawania konfliktów. Na co zwrócić uwagę?
1. Emocje stop – warto wziąć głęboki oddech i postarać się uspokoić emocjonalną burzę, która w nas szaleje. Jeśli będziemy krzyczeć, używać wulgarnych słów możemy mieć pewność, że druga strona nie będzie chciała nas słuchać. No bo jak się czujemy, kiedy ktoś nas atakuje? Zamykamy się lub odpowiadamy kontratakiem. Nie tędy droga.
2. Słuchaj uważnie – to nie wyczekiwanie momentu, żeby tylko wtrącić swoje zdanie, przerywanie rozmówcy zanim skończy swoją wypowiedź, kończenie zdań za nią/niego – czy naprawdę wiesz lepiej, co ktoś miał Ci do przekazania? Słuchasz wybiórczo i słyszysz tylko to, co chcesz usłyszeć. Zawieszasz się na jednym, wyrwanym z kontekstu słowie. To nie tak! Jeśli chcemy dojść do porozumienia musimy wysłuchać całości wypowiedzi drugiej strony. Ba! Często nawet zadać pytanie, by upewnić się, że dobrze zrozumieliśmy. Robisz tak? 🙂
3. Nie narzucaj – pamiętaj, że każdy może inaczej postrzegać daną sytuację. Wyrażasz stanowczo oczekiwania wobec drugiej osoby, która przestaje widzieć sens w mówieniu Tobie prawdy, ponieważ wie, że jej zdanie i jej uczucia zostaną zbagatelizowane. Często zdarza się tak w relacji rodzic – dziecko. Np. nie przyjmujesz sprzeciwu; oczekujesz, że coś zostanie zrobione tak, jak ty chcesz. Pochyl się nad tym, czy jest możliwe zrobienie tego tu, teraz, tak jak Ty chcesz? Zwróć też uwagę na ton głosu. Zdanie „No, dalej, zrób to tak, jak chciałeś.” można powiedzieć na wiele różnych sposobów. Rozumiesz? 😉
4. Osądzanie, moralizowanie… – czy Twoje „najlepiej” jest również najlepsze dla tej drugiej osoby? Czy jest tylko jedna możliwa przyczyna lub rozwiązanie? Lubimy być „sędziami” i nie zdajemy sobie sprawy, że często tym zachowaniem ranimy czy obrażamy drugą osobę.
5. Spróbuj przyjąć inny punkt widzenia – czasami warto postawić się „na miejscu” tej drugiej osoby. Zastanowić się co wtedy byś zrobił/a. Czy w ogóle będziemy w stanie wyobrazić sobie siebie w takiej sytuacji? Warto pamiętać, że to, co dobre dla mnie, niekoniecznie będzie równie dobre dla innych. Często kierujemy się stereotypami, skrótami myślowymi, zapominamy o emocjach i osobistych doświadczeniach. Postaraj się stworzyć do nich dystans.
6. Porównywanie innych do siebie – skoro Ty możesz coś zrobić w 0,5 godziny, to dlaczego druga osoba nie zrobiła tego w 2? Każdy przecież jest innym człowiekiem z innymi umiejętnościami, możliwościami, wartościami. Porównywanie kogoś do siebie często przysparza nam konfliktów.
7. Domyślanie się – usilnie próbujesz zgadnąć co rozmówca naprawdę myśli zamiast… zapytać. Boisz się lub wstydzisz, często w obawie o niezgodność zdań i różne punkty widzenia. Niedopowiedzenia i tworzenie scenariuszy w głowie burzą nasze poczucie bezpieczeństwa. A to z kolei wpływa na nasze emocje… warto? 🙂
Komunikacja to temat rzeka! Jest jeszcze wiele aspektów, o których można mówić.
Jednak już po tym krótkim, wstępnym omówieniu tematu można zadać pytanie- to jak to jest z tym rozmawianiem? Potrafisz to robić? 🙂


Search here