
Dzień Ziemi
Podglądamy, jak nasi uczniowie uczestniczyli w obchodach Dnia Ziemi.
Rodzicu! Pozwól swojemu dziecku poeksperymentować. Niech poszuka najskuteczniejszej drogi na przyswajanie wiedzy, odpowiedniej dla niego samego. 🙂
O czym mowa? 🙂 Dla Wielu z Nas, dorosłych, trudne do pogodzenia się jest obserwowanie dziecka, które „zamiast czytać notatki do sprawdzianu to kręci się po pokoju”. Kilkukrotnie już zapukali do drzwi mojego gabinetu przestraszeni rodzice z pytaniem: „Pani Olu! Co robić?!”. Moja odpowiedź w większości będzie jednakowa – pozwolić kręcić się po pokoju. 🙂
Temat uczenia się jest obszarem rozległym. Dzisiaj, w dużym skrócie, przybliżę jedną rzecz.
W najprostszym podziale istnieją 3 podstawowe style uczenia się: wzrokowy, słuchowy i ruchowy.
1️⃣ Wzrokowcy najlepiej korzystają z materiału odbieranego właśnie wzrokiem. Używają kolorowych zakreślaczy, rysują schematy, tworzą tabele, grafiki, rysują na kartkach zeszytów i potrafią przypomnieć sobie, jak wyglądała strona w zeszycie, z której uczyli się danego materiału.
2️⃣ Słuchowcy są świetni w zapamiętywaniu rzeczy, które usłyszą, dlatego często mówią do siebie podczas nauki, lubią audiobooki, ciekawe przedstawienie materiału na filmiku, świetnie odnajdują się w dyskusjach, burzach mózgów, a nawet sami układają piosenki czy rymowanki z listy słówek do zapamiętania.
3️⃣ Kinestetycy zaś, czyli grupa trzecia, korzystają z ruchu. Demonstrują pojęcia za pomocą min, ruchów, gestów. Wyklaskują, tupią, tańczą, chodzą i skaczą po pokoju. Rozkładają sobie karteczki ze słówkami po całym mieszkaniu. I to zupełnie normalne 🙂
Często jesteśmy przyzwyczajeni do schematu, że uczymy się tylko wtedy, kiedy siedzimy przy biurku pochyleni nad książką czy zeszytem. To, że nasze dziecko rusza się, śpiewa lub rysuje w trakcie przyswajania wiedzy nie zawsze świadczy o tym, że nie przygotowuje się do lekcji czy sprawdzianu. Bardzo łatwo możemy sprawdzić, czy dziecko zapytane o coś podczas wykonywania tych czynności, wie co odpowiedzieć. Wie o czym jest mowa na lekcji, potrafi przytoczyć fabułę w wysłuchiwanym audiobooku, orientuje się w liście słówek, których powinno się nauczyć. Sprawdźmy, jaka forma pasuje naszym dzieciom najbardziej. Zachęcajmy do eksplorowania. Do korzystania z quizów, fiszek, zabaw ruchowych, rymowanek, rysunków itp. Zaufajmy im, sobie i procesowi, który nie musi być żmudny i nudny. 🙂
Pani Ola
Podglądamy, jak nasi uczniowie uczestniczyli w obchodach Dnia Ziemi.
Z okazji Świąt Wielkanocnych życzymy wszystkim wiosennego optymizmu, rodzinnego spokoju oraz pięknych chwil spędzonych z bliskimi przy świątecznym stole. Dyrekcja Międzynarodowej Szkoły Podstawowej […]
Przygotowania świąteczne naszych uczniów… Świąteczna atmosfera udzieliła się uczniom w klasie 1a – opanowała ich kurczaczkowa fantazja! 2a pokonywała wielkanocny tor […]
Weekend za nami… Lecz co to był za weekend! W sobotę miały miejsce Drzwi otwarte w naszym przedszkolu i szkole. Odwiedzili nas wspaniali goście, którzy w towarzystwie naszej kadry […]
21 marca! Dzień, na który wszyscy chyba czekaliśmy z utęsknieniem. To od dzisiaj trwa kalendarzowa wiosna! Jednak 21.03 to nie tylko pierwszy dzień wiosny, potocznie nazywany Dniem Wagarowicza […]
Ale się działo! Zakończyliśmy #brainweek i uczciliśmy Dzień Mózgu eksperymentami poznawczymi w naszym szkolnym Centrum Mózgu! Sprawdzaliśmy, jak długo jesteśmy w stanie utrzymać uwagę, […]